ΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ -ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ Ι-ΙΙ ...../ ......URBAN DESIGN I-II (4th year)...........2012

ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ - ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ../....DEMOCRITUS UNIVERSITY OF THRACE - DEPARTMENT OF ARCHITECTURAL ENGINEERING
.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ / TEACHING STUFF

Διδακτική ομάδα : Δημήτρης Πολυχρονόπουλος, Αρχιτέκτων, Αναπληρωτής Καθηγητής ΔΠΘ (συντονιστής), Γρηγοριάδου Μαρία, Αρχιτέκτων,Λέκτορας ΠΔ407/80, Γούλιαρης Παναγιώτης,Αρχιτέκτων,Λέκτορας ΠΔ407/80


Teaching staff :Dimitris Polychronopoulos,Architect, Assoc. Prof. DUTH, Grigoriadou Maria, Architect, Lecturer DUTH, Gouliaris Panagiotis, Architect, Lecturer DUTH

.


.

.

Εισαγωγή



Το μάθημα είναι ενταγμένο στη σειρά υποχρεωτικών μαθημάτων κορμού που διδάσκονται στο  τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΔΠΘ.  Εξετάζει θέματα,  που αφορούν στα μέσα προγραμματισμού και τη σύνθεση του αστικού χώρου.  Το αντικείμενο του μαθήματος επεκτείνεται σε δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα.  

Τα δύο αυτά μαθήματα ( Αστικός Σχεδιασμός Ι- ΙΙ)  ολοκληρώνουν το κύκλο των υποχρεωτικών σπουδών για τον αστικό χώρο και την ανάπτυξη των ικανοτήτων του φοιτητή,  σε ζητήματα θεωρίας και σχεδιασμού σε αστικό χώρο.  Θεωρούνται ως μια ολοκληρωμένη ενότητα με ένα κοινό συνθετικό θέμα που αναπτύσσεται σε δύο φάσεις στην διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους. Ο κύκλος αυτών των μαθημάτων,  εστιάζεται παράλληλα στην επίτευξη μιας πληρέστερης κατανόησης,  των παραμέτρων που συγκροτούν και διαμορφώνουν τον αστικό χώρο,  προκειμένου να επιτευχθεί από τον φοιτητή,  ένας κατά το δυνατόν ” ενσυνείδητος”  προγραμματισμός καθώς και η συνθετική έκφρασή του στο χώρο.



Η περιοχή μελέτης βρίσκεται κοντά στο κέντρο της Καβάλας, αποτελεί το νότιο θαλάσσιο όριο της πόλης και σημείο του αστικού ιστού με σημαντικές ιδιαιτερότητες. Πιο συγκεκριμένα, το φετινό θέμα συντάσσεται και οργανώνεται στο χώρο που διαμορφώνουν μέρος των λιμενικών εγκαταστάσεων. Η σημερινή κατάσταση της περιοχής χαρακτηρίζεται από έλλειψη σχεδιασμού και οργάνωσης χώρου. Κτίρια που περιλαμβάνονται σήμερα στην περιοχή μελέτης ανήκουν στις εγκαταστάσεις λιμένα, κυρίως αποτελούν βοηθητικά κτίσματα και αποθηκευτικούς χώρους, καθώς και ένα νέο μικρό επιβατικό σταθμό. Οι μεγάλες πλατφόρμες από μπετόν χαρακτηρίζονται από έλλειψη δημόσιων δραστηριοτήτων, παρόλο που βρίσκονται σε τόσο κεντρικό σημείο του ιστού της πόλης.
Στο συνθετικό θέμα του μαθήματος προτείνεται η μετεγκατάσταση των παραπάνω χρήσεων από το χώρο μελέτης και η απελευθέρωση του χώρου αυτού από λιμενικές χρήσεις και βοηθητικά κτιριακά κελύφη, ώστε να ανασχεδιαστεί πλήρως ως ενιαίος υπαίθριος χώρος, με στόχο τη μετατροπή του σε ένα περιβάλλον πολιτιστικών δρώμενων, αναψυχής, ήπιων αθλητικών δραστηριοτήτων, περιπάτου και χαλάρωσης. Εξαίρεση αποτελεί το μεγάλο επίμηκες κτίριο στο μέτωπο των λιμενικών εγκαταστάσεων στο οποίο καλούνται οι ομάδες των φοιτητών να παρέμβουν. Οι φοιτητές διατηρούν στα πλαίσια του θέματος το κέλυφος του μεγάλου κτιρίου αποθηκών /γραφείων αποκαλύπτοντας ή ανατρέποντας μέρος των βασικών δομικών στοιχείων του και μετατρέποντάς το σε μεγάλες πλατφόρμες αστικού εδάφους με πολλαπλές χρήσεις στα όρια της "κτιριακότητας". Μέσα από τις προτεινόμενες παρεμβάσεις οι φοιτητές διαπραγματεύονται με την έννοια του δημόσιου χώρου σε σχέση με την κτιριακή κατασκευή προτείνοντας εναλλασσόμενες (κλειστές- ανοικτές) περιοχές πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκθέσεων καθώς και την δημιουργία ενός νέου τύπου αστικής πλατείας σε διαφορετική υπερυψωμένη στάθμη από το έδαφος.
Η περιοχή μελέτης επομένως θα αποτελέσει συνολικά ένα είδος "πλατφόρμας" για την εισαγωγή κατασκευών και διαμορφώσεων, με κύριο σκοπό την αξιοποίηση του χώρου και την ενσωμάτωσή του στο δίκτυο περιπάτου, πολιτιστικών δραστηριοτήτων και αναψυχής της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό, ως βασικό ζητούμενο του θέματος τίθεται η αποκατάσταση της σχέσης της πόλης με τη θάλασσα, η οπτική και λειτουργική σύνδεση της συγκεκριμένης της περιοχής μελέτης με τον αστικό ιστό, καθώς και η απόδοση μιας νέας ταυτότητας δημόσιου χώρου στα αδιαμόρφωτα τμήματά της περιοχής.